Chocolate lovers rejoice: the sweet treat
has some surprising health benefits, from boosting your brainpower to combating
certain pregnancy complications and reducing heart attack risk. It might even
offer some protection against cancer, some recent studies suggest. The
ingredients credited with these health pluses are flavanols,
antioxidant
compounds also found in tea, wine, fruits and vegetables.
“We now have good science on chocolate,
especially dark chocolate on blood pressure,” Dr. Luc Djoussé of Harvard Medical
School said, in a National Institutes of Health report, “Claims About Cocoa,”
published this month. His research team found an overall drop in blood pressure
in people who eat more chocolate. “The effect was even stronger in people with
high blood pressure.” Here’s a rundown on what scientists know about
chocolate’s impact on health risks:
Eat these ten foods for healthy, youthful skin.
- Cardiovascular disease. Researchers
first discovered that chocolate can enhance health from studies of the
Kuna Indians of Panama’s San Blas islands, who rarely develop
cardiovascular disease (heart attacks and strokes) or high blood pressure.
Yet if they moved to Panama City and gave up their native ways, both
disorders struck at typical rates, showing that it’s not their genes that
were protecting them. Kuna who remain on the islands drink up to four cups
a day of a home brew of flavanol-rich dried and ground cocoa beans.
- High blood pressure during
pregnancy:
A Yale study of 2,291
pregnant women found that those who ate more than five servings of chocolate a week
reduced their risk of developing pre-eclampsia,
pregnancy-induced high blood pressure, by up to 40 percent, compared to women
who ate less than one serving a week. The credit here goes to the chocolate
byproduct theobromine.
- Heart attack. Chocolate’s
flavanols reduce the stickiness of platelets, cells
that are key to blood clotting. This reduces risk for heart attack, since blood
clots play a key role in choking off flow to coronary arteries during a heart
attack. Chocolate’s
flavanols also appear to increase levels of a protein (apolipoprotein A) that
is a major component of HDL (good cholesterol), while lowering levels of
apolipoprotein B, the main component of LDL (bad cholesterol)—beneficial
changes that can reduce risk for clogged arteries and heart attacks.
Keep your heart in top shape with these simple food swaps.
- Stroke. A 2010 systematic review of three
previous studies had mixed results, with two studies showing a 22 percent drop in
stroke risk in people who had one serving of chocolate per week, and a 46
percent drop in stroke deaths in people who ate 50 grams (about 1.76 ounces) of
chocolate a week, respectively. The third study found no link between eating
chocolate and stroke. However, Johns
Hopkins researchers have found that epicatechin, a flavanol in dark chocolate,
may protect the brain after a stroke by increasing cellular signals known to
shield nerve cells from damage. The study looked at mice—not people--so more
research is needed to see if it works in people and, if so, how much chocolate
would do the trick.
- Cancer: A cocoa compound called
pentameric procyanidin may help protect against cancer by deactivating proteins
that prompt cancer cells to continuously divide, a study
at Lombard Comprehensive Cancer Center reported. Other researchers have looked
at how chocolate consumption affects biological markers linked to cancer. “Some
studies show a really remarkable modification of these markers,” commented
cancer and diet expert Dr. Joseph Su, in the NIH report. However, findings
aren’t consistent across studies and don’t provide conclusive proof that eating
chocolate will prevent cancer. Stay tuned: More research is needed.
- Brain Power: A study from England’s University of
Reading found that 30 men and women ages 18 to 25 performed better
on tests of thinking skills and vision a few hours after eating a dark
chocolate bar. The researchers credited
flavanols and suggested that the compounds worked by increasing
blood flow to both the brain and the retina of the eye.
Chocolate’s
Downside
We can’t afford to get too enthusiastic
about chocolate as a health food: Eating too much of this high-calorie treat
could lead to weight gain—sabotaging the health benefits. But it couldn’t hurt
to ration out a square or two a few times a week. Integrative medicine pioneer
Andrew Weil, MD, considers dark chocolate a healthy
snack in moderation. Here are some chocolate do’s and don’ts:
- Choose dark chocolate that is 70 percent
cocoa.
- Don’t bother with milk chocolate or white
chocolate for health benefits - they won’t give you the flavanols you need.
- Don’t
depend on cocoa for flavanols - most products are too processed to provide any.
Your best bet is cocoa that hasn’t undergone “Dutch processing,” which treats
cocoa with an alkali to neutralize its acidity.
Discover how chocolate affects your brain.
--------------------

Get the information you need to improve your health and wellness on Healthline.com.
Managing the Symptoms of Menopause. Menopause is a fact of life, but that's no reason to suffer. Learn to manage your menopause and perimenopause symptoms.
Living with Chronic Obstructive Pulmonary Disease. Learn how early detection of COPD symptoms helps keep the disease from spreading.
The Path to Quit Smoking Starts Now.
Learn what happens to your body an hour, a day, a month, and a year after you kick the habit.
Healthy Living for Men. Men have their own set of health concerns through all stages of life. Learn why being healthy is key to living a longer, fuller life.
More Resources: A Healthier Happy Meal on the Horizon?...How to Choose a Dog Breed...8 Best Pets for Kids...6 Steps to Curb the Obesity Epidemic